3.5. E-mailberichten versturen

U heeft de volgende mogelijkheden:

3.5.1. Versturen van een nieuw E-mailbericht

De volgende paragrafen beschrijven een overzicht voor het versturen van een nieuw E-mailbericht. Meer details kunt u vinden op de volgende bladzijde.

Nieuwe E-mailberichten opstellen:
  1. Vanuit het Nieuw tabblad klikt u op het Nieuw E-Mail pictogram. Als u het compacte paneel gebruikt klikt u op het E-Mail pictogram in het paneelgebied. Het E-Mail scherm wordt geopend.

  2. Selecteer een verzendadres. Voor meer informatie zie 3.5.1.1: Selecteer het verzendadres

  3. Selecteer één of meer ontvangers. Voor meer informatie zie 3.5.1.2: Selecteer een ontvanger

  4. Voer een Onderwerp in.

  5. Schrijf de tekst van het E-mailbericht. Voor meer informatie zie 3.5.1.3: Nieuwe E-mailberichten opstellen en 3.5.1.4: Invoegen van website informatie

  6. Gebruik eventueel de extra mogelijkheden:

    • Toevoegen bijlagen.

    • Bijvoegen vCard.

    • Voer een specifieke verzender in.

    • Stel de prioriteit in.

    • Verzoek een Ontvangstbewijs.

    Voor meer informatie zie 3.5.1.5: Het gebruik van overige functies.

  7. Klik op Verzenden in het paneel. Het scherm sluit.

    Opmerking: Als u geen onderwerp heeft opgegeven zal het Verzenden pop-up scherm worden getoond. U heeft de volgende opties:

    • U kunt alsnog een onderwerp opgeven. Klik daarna op OK. Als u geen onderwerp is invoert zal het onderwerp "(Geen onderwerp)" worden gebruikt.

    • Om het process te stoppen klik u op Annuleren. Het scherm wordt gesloten.

Resultaat: Het E-mailbericht wordt verzonden. Een kopie wordt opgeslagen in de Sent Items map.

Als u de actie wilt afbreken klikt u op Annuleren in het paneel.

Tip: U kunt een nieuwe E-mail ook maken door op Maak nieuwe E-mail in het Bewerken tabblad te klikken.

Tip: U kunt de Nieuwe E-mail functie ook kiezen vanuit het tabblad in de andere modules. In het H-scheiding en V-scheiding overzicht kan u door op de verzender in de E-mail kop te klikken een nieuw bericht maken naar deze persoon.

Tip: Vanuit de contacten module in het kaart of Telefoonlijst overzicht kan u direct vanuit het contextmenu een E-mailbericht naar een contact sturen.

3.5.1.1. Selecteer het verzendadres

Als u extra E-mailaccounts heeft gedefinieerd, kunt u deze adressen als afzender kiezen. Meer informatie over het opzetten van meerdere E-mailaccounts kan gevonden worden in 8.2.5.3: Extra E-mail accounts. U kunt een standaardverzender kiezen in de Standaard verzendadres: E-mail instelling.

Het selecteren van een verzendadres in het E-Mail scherm:
  1. Als de Van selectielijst niet wordt getoond, klik dan op Beeld > Van.

  2. In de Van-keuzelijst selecteert u het adres wat u als verzender wilt gebruiken.

3.5.1.2. Selecteer een ontvanger

In het E-mail scherm kunt u de volgende ontvangers kiezen:

  • De E-mailontvangers

  • De ontvangers van een kopie van het E-mailbericht. De kopie wordt ook "CC" genoemd, deze Engelse afkorting staat voor "Carbon Copy". De E-mail ontvanger kan de CC ontvangers ook zien.

  • De ontvangers van een blinde kopie van het E-mailbericht. De blinde kopie wordt ook "BCC" genoemd, deze Engelse afkorting staat voor "Blind Carbon Copy". De E-mail ontvanger kan de BCC ontvangers niet zien.

U heeft de volgende alternatieven voor het selecteren van ontvangers.

  • Ingeven van het E-mailadres.

  • Selecteren van een E-mailadres uit een adresboek

Het ingeven van een een ontvanger in het E-Mail scherm gaat als volgt:
  1. Geef een E-mailadres op in het invoerveld naast de Aan... knop. Als het minimum aantal tekens is ingevoerd zal de autoaanvullingsfunctie de E-mail adressen tonen die aan deze tekens voldoen. De E-mail adressen staan gesorteerd op gebruiksfrequentie, met de intern gebruikers bovenaan. U kunt een adres kiezen door er met de muis op te klikken.

    Tip: U kunt de autoaanvullingsfunctie activeren of deactiveren in de E-mail instelling Automatisch aanvullen van E-mailadressen inschakelen? .

    Als u meerdere E-mailadressen wilt opgeven moet u deze scheiden met komma's (,).

  2. Als u een kopie naar meerdere ontvangers wilt sturen geeft u de e-mailadressen op in het veld naast de CC... knop.

    Opmerking: Als het invoerveld niet wordt getoond, klik dan op Beeld > CC in het paneelgebied.

  3. Als u een blinde kopie naar meerdere ontvangers wilt sturen geeft u de e-mailadressen op in het veld naast de BCC... knop.

    Opmerking: Als het invoerveld niet wordt getoond, klik dan op Beeld > BCC in het paneelgebied.

Het selecteren van een ontvanger in het E-Mail scherm:
  1. Klik op de Aan... knop. Het Ontvangers selecteren scherm opent. Als de optie Alle contactpersoonmappen doorzoeken is geactiveerd worden alle adressen uit alle beschikbare adresboeken getoond.

  2. Om alleen adressen uit één specifiek adresboek te tonen doet u het volgende:

    • Deactiveer het Alle contactpersoonmappen doorzoeken keuzevakje.

    • Klik op de Contactmap... knop.

    • Kies een map uit het Selecteer map scherm.

  3. Als u een specifieke selectie van ontvangers wilt zien, typt u een korte zoekterm in het invoerveld naast Zoeken. Klik vervolgens op de Gaan knop.

  4. Selecteer één of meerdere ontvangers uit de lijst.

  5. Bepaal wat de ontvangers moeten krijgen:

    • Klik op de Toevoegen aan knop om de hoofdontvangers te selecteren.

    • Klik op de Cc toevoegen knop om de ontvangers van de kopie te selecteren.

    • Klik op de Bcc toevoegen knop om de ontvangers van de blinde kopie te selecteren.

    De ontvangers worden ingevuld in de velden naast de knoppen Toevoegen aan, Cc toevoegen en Bcc toevoegen.

  6. Eventueel kunt u ook de gekozen selectie aanpassen:

    • Als u ontvangers wilt verwijderen kunt u het respectievelijke adres uit het invoerveld verwijderen.

    • Als u alle ontvangers wilt verwijderen klikt u op Leegmaken.

  7. Om de selectie te bevestigen klikt u op OK. Als u van gedachten bent veranderd kiest u Annuleren.

3.5.1.3. Nieuwe E-mailberichten opstellen

Schrijven van het E-mailbericht in het E-Mail scherm:
  1. Type uw bericht in het invoervak onder de Opmaakbalk.

  2. U kunt gebruik maken van de Opmaakbalk om de opmaak van het bericht aan te passen:

    • Selecteer een stuk tekst.

    • Verander de opmaak van de geselecteerde tekst door op de gewenste elementen te klikken in de Opmaakbalk.

    Opmerking: Als de opmaakbalk nietwordt weergegeven, moet u het volgende doen:

    • Actieer Formaat > HTML of Formaat > HTML en platte tekst in het paneelgebied.

    • Klik in het paneelgebied op Beeld > Werkbalk bewerken.

  3. U kunt in de volgende gevallen de spellingscontrole gebruiken:

    • Klik met de rechtermuisknop op de tekst van het E-mailbericht. Activeer Spelling controleren. Om de juiste taal te gebruiken kiest u Talen uit het contextmenu.

    • Als u een rood onderstreept woord met de rechtermuisknop aanklikt.

    • Vanuit het contextmenu kunt u één van de voorgestelde verbeteringen kiezen, of het woord toevoegen aan het persoonlijke woordenboek.

    Opmerking: De spellingscontrole is alleen beschikbaar als de optie HTML is gekozen voor 'E-mail opmaken' in het E-mail instellingen scherm. Voor meer informatie zie : Samenstellen tabblad. De spellingscontrole wordt niet aangeboden door Open-Xchange maar door de HTML bewerkingsmodule. Informatie over de HTML bewerkingsmodule kunt u lezen in http://tinymce.moxiecode.com.

  4. Als u een handtekening wilt toevoegen moet u er één selecteren in het Handtekening selectie veld.

Opmerking: Voordat u een handtekening kan kiezen moet u er eerst een aanmaken bij de E-mail instellingen. Voor meer informatie zie 8.2.5.2: E-mail handtekeningen.

3.5.1.4. Invoegen van website informatie

U kunt de inhoud van een web pagina ingeven als E-mailbericht.

Om een webpagina via E-Mail te versturen:
  1. Type de toetsen <ctrl>+<a> om de gehele pagina te selecteren.

  2. Gebruik <ctrl>+<c> om de gegevens naar het klembord te kopiëren.

  3. Verplaats de muis naar de gewenste positie in het bericht en type <ctrl>+<v> om de inhoud in het E-Mail scherm te plakken.

Opmerking: Op Mac-systemen gebruikt u de <cmd>-toets in plaats van de <ctrl>-toets.

3.5.1.5. Het gebruik van overige functies

Er zijn een aantal andere opties die u kunt gebruiken:

  • Voeg een bestand toe als bijlage

  • Voeg uw contactgegevens toe als een vCard

  • Geef en ander adres op als verzendadres

  • Stel de prioriteit in van het E-mailbericht

  • Verzoek de ontvanger voor een ontvangstbewijs

U kunt de overige opties in het E-Mail scherm als volgt gebruiken:
  1. Als de opties Prioriteit, Ontvangstbewijs, en vCard bijvoegen niet worden getoond onder het invoerveld Onderwerp, Klik dan op Beeld > Opties in het paneelgebied.

  2. Als u een bijlage wilt toevoegen bij het E-mailbericht klikt u op de knop Toevoegen in het paneelgebied. Details hierover kunt u lezen in 3.5.1.6: Toevoegen van bijlagen.

  3. Als u een vCard met uw contactgegevens wilt toevoegen vanuit het adresboek dan moet u het keuzevakje vCard bijvoegen selecteren. De vCard wordt toegevoegd als *.vcf bestand.

  4. Als u niet uw standaard verzendadres wilt gebruiken kunt u een andere kiezen uit de lijst achter het Van: selectie veld. Meer details over het selecteren van verzendadressen kan gevonden worden bij de e-mail instellingen in Standaard verzendadres: . Als u nog meer vragen heeft over uw verzendadressen kunt u contact opnemen met uw beheerder of aanbieder.

  5. Als u de prioriteit van een bericht wilt veranderen gebruikt u de Priorityselectie lijst:

    • Als u Laag kiest wordt de E-mail als minder belangrijk gemarkeerd.

    • Als u Hoog kiest wordt de E-mail als belangrijk gemarkeerd.

  6. Als u een ontvangst bevestiging wilt ontvangen van de ontvanger moet u het aankruisvakje Ontvangstbewijs selecteren. Opmerking: Ondanks dit verzoek kan de ontvanger dit negeren.

3.5.1.6. Toevoegen van bijlagen

Opmerking: Houd er rekening mee dat veel E-mail accounts een limiet hebben op de grootte van de E-mail (inclusief alle bijlagen). Ga niet boven deze limiet.

Om bijlagen toe te voegen vanuit het E-mail scherm:
  1. In het paneelgebied klikt u op Bijlagen toevoegen > Lokaal bestand toevoegen. Het Selecteer bijlagen scherm opent.

  2. In het Selecteer bijlagen scherm kunt u op de Browse... klikken. Dan opent een systeem scherm waarmee u een bestand kan kiezen. Sluit daarna het selectie scherm.

  3. Klik in het Selecteer bijlagen scherm op de knop Toevoegen ->. Het bestand wordt toegevoegd aan de lijst.

  4. Om meer bestanden toe te voegen herhaalt u stappen 2 en 3.

  5. Om bestanden te verwijderen uit de lijst, selecteert u deze eerst in de lijst. Klik daarna op Verwijderen.

  6. In het Selecteer bijlagen scherm klikt u op OK.

Resultaat: De bestandsnamen van de bijlagen worden getoond onder de E-mail tekst.

Tip: Om een document uit het Gegevensdepot te koppelen, klikt u in het paneelgebied op Bijlage toevoegen >Informatie-element toevoegen in het E-mail tabblad.

3.5.2. Beantwoorden van E-mailberichten

Als u een E-mailbricht beantwoordt worden de volgende velden automatisch ingevuld in het E-mail scherm:

  • De verzender en eventueel andere ontvangers van de E-mail worden automatisch ingevuld als ontvangers van het antwoord. Bij de E-mail instellingen Bij "Alle beantwoorden": kunt u opgeven of de extra ontvangers in het "Aan" of in het "Cc" veld komen te staan.

  • Het E-mail onderwerp wordt overgenomen in het antwoord. Hiervoor wordt de tekst "Re:" geplaatst.

  • De tekst van de originele E-mail wordt overgenomen in het antwoord. Elke regel wordt voorafgegaan met het teken ">" om aan te geven dat het een citaat is.

Om een E-mail te beantwoorden doet u het volgende:
  1. Selecteer een E-mailbericht uit de berichtenlijst.

  2. In het E-mail tabblad klikt u op Beantwoorden. Als u het compacte paneel gebruikt klikt u in het paneelgebied op Beantwoorden. Om ook een kopie te sturen naar de ontvangers in de CC lijst klikt u op Alle beantwoorden. Het E-mail scherm wordt geopend.

  3. Type het E-mailbericht. U kunt gebruik maken van alle functies zoals beschreven in 3.5.1.3: Nieuwe E-mailberichten opstellen.

  4. Klik op Verzenden. Het scherm sluit.

Resultaat: Het E-mail wordt gestuurd. Een kopie van de E-mail wordt opgeslagen in de map Sent Items.

Als U de E-mail niet wilt sturen klikt u op Annuleren in het paneel.

Tip: U kunt ook vanuit het context menu een E-mailbericht beantwoorden.

3.5.3. E-mails doorsturen

Als u een E-mailbericht doorstuurt worden de volgende velden automatisch ingevuld in het E-mail scherm:

  • Het E-mail onderwerp wordt overgenomen in het doorgestuurde bericht. Voor het onderwerp wordt de tekst "Fwd:" geplaatst.

  • Het E-mailbericht wordt overgenomen in het doorgestuurde E-mailbericht. De text wordt voorafgegaan met de volgende details:

    • De kop "Original message"

    • Verzender, ontvanger, datum en het onderwerp van het originele bericht.

E-mails doorsturen gaat als volgt:
  1. Selecteer een E-mailbericht uit de berichtenlijst.

  2. Klik op Doorsturen in het Bewerken tabblad. Als u het compacte paneel gebruikt klikt u in het paneelgebied op Doorsturen. Het E-mail scherm wordt geopend.

  3. Selecteer één of meer ontvangers. Voor meer informatie zie 3.5.1.2: Selecteer een ontvanger.

  4. Type het E-mailbericht. U kunt gebruik maken van alle functies zoals beschreven in 3.5.1.3: Nieuwe E-mailberichten opstellen.

  5. Klik op Verzenden in het paneel. Het scherm sluit.

Resultaat: Het E-mail wordt gestuurd. Een kopie van de E-mail wordt opgeslagen in de map Sent Items.

Als U de E-mail niet wilt sturen klikt u op Annuleren in het E-mail paneel.

Tip: U kunt ook vanuit het context menu een E-mailbericht doorsturen.