8.7. Publiceren&Inschrijven

8.7.1. Wat is het doel van Publiceren&Inschrijven?

Publiceren&Inschrijven maakt het mogelijk om gegevens uit te wisselen tussen gebruikers en applicaties. De gebruikers bestaan uit

  • interne Open-Xchange Server-gebruikers,

  • externe gebruikers zonder Open-Xchange-account.

Applicaties zijn

  • de Open-Xchange Server,

  • diverse sociale netwerken zoals LinkedIn.

Doelstellingen en mogelijkheden van publiceren&inschrijven:

  • Gegevens afkomstige van verschillende sociale netwerken kunnen worden hergebruikt.

  • De Open-Xchange Server combineert de gegevens van de sociale netwerken.

  • De gegevensstructuur is gebaseerd op HTML en kan worden weergegeven in standaard browsers zonder aanvullende software. De gegevensstructuur wordt OXMF genoemd.

Opmerking: Het OXMF bestandsformaat is afhankelijk van de versie van de Open-Xchange Server. Het is dus mogelijk dat niet alle gegevens worden uitgewisseld tussen verschillende versies.

Contactengegevens van LinkedIn kunnen worden uitgewisseld met externe partners, bijvoorbeeld op de volgende wijze:

  • Door de functie Inschrijven te gebruiken kunnen uw LinkedIn-contacten worden geïmporteerd in een contactenmap.

  • Waar nodig kunnen de Open-Xchange Server-functies gebruikt worden om de contacten te bewerken of te herstructureren.

  • Maak een contactenmap aan die opengesteld wordt aan externe partners.

  • Met de functie Publiceren worden de contacten in deze map beschikbaar gesteld. De functie Publiceren levert een URL die per E-mail aan externe partners verzonden kan worden.

8.7.2. Welke gegevens worden ondersteund door Publiceren&Inschrijven?

U kunt de volgende gegevens in de contacten map importeren met de Inschrijven functie:

  • XING!-contactpersonen

  • LinkedIn-contactpersonen

  • Google Mail-contactpersonen

  • Yahoo.com contacts

  • MSN contacten

  • Sun kalender contacten

  • Hotmail contacten

Door de functie Inschrijven te gebruiken kan u de volgende gegevens importeren in de agenda map.

  • Afspraken uit uw Google Agenda. Opmerking: Uitzonderingen op serieafspraken worden momenteel niet ondersteund.

Door de functie Inschrijven te gebruiken kan u de volgende gegevens importeren in een gegevensdepot map:

  • Informatie-elementen in het OXMF Gegevensdepot formaat.

U kunt de volgende mappen publiceren:

  • Contactmappen

  • Gegevensdepotmappen

8.7.3. Inschrijven op gegevens

U heeft de volgende mogelijkheden:

  • Abonneren op een bestaande map

  • Abonneren op een nieuwe map

  • Abonneren op Gegevensdepot gegevens met een E-mail uitnodiging.

  • Bijwerken van geabonneerde gegevens

  • Verwijderen abonnementen

Abonneren op een nieuwe map gaat als volgt:
  1. Selecteer een contacten-, een kalender- of een gegevensdepotmap uit de mappenboom.

  2. Klik in het paneel op Sociaal > Abonneren. Een pop-up scherm met bronnen wordt getoond. Kies een bron.

  3. Geef de inloggegevens van de abonnementsbron, bijvoorbeeld toegangscodes en URL. Als de bron een reeds bestaande authenticatie gebruikt selecteert u een bestaande autorisatie of maak een nieuwe aan door op de Nieuw account knop te klikken. Meer informatie kunt u vinden in 8.7.3.1: Autorisatie met een bestaand account.

  4. Als u zich voor meerdere diensten wilt inschrijven voor de gekozen map, herhaalt u de stappen 2 tot 3.

  5. Klik vervolgens in het paneel op de knop Opslaan.

Tip: U kunt uzelf ook abonneren op gegevens door met de rechtermuisknop op een map te klikken en Inschrijven te kiezen uit het Uitgebreid submenu.

Tip: U kan uw abonnementen ook aanmaken met de instellingen wizard. Meer informatie hierover kan u vinden in 8.2.12: Het gebruik van de Instellingen wizard.

Een abonnement op een nieuw map aanmaken gaat als volgt:
  1. Klik met de rechtermuisknop op een map in de mappenlijst.

  2. Beweeg de muisaanwijzer over Nieuwe submap > Abonnement. Een submenu met maptypen wordt getoond.

  3. Klik op de map welke overeenkomt met de bron van het abonnement. Resultaat: Een map met de naam van het abonnement wordt aangemaakt. Het overzichtsscherm toont het Abonnement tabblad.

  4. Geef de inloggegevens van de abonnementsbron, bijvoorbeeld toegangscodes en URL. Als de bron een reeds bestaande authenticatie gebruikt selecteert u een bestaande autorisatie of maak een nieuwe aan door op de Nieuw account knop te klikken. Meer informatie kunt u vinden in 8.7.3.1: Autorisatie met een bestaand account.

  5. Klik in het paneel op Opslaan.

Een andere Open-Xchange-Groupware gebruiker kan u uitnodigen voor een abonnement op zijn gepubliceerde Informatie-elementen met een E-mailbericht. Boven dit uitnodigingsbericht staat een opmerking en de knop Abonneer op deze publicatie.

Abonneren op een Gegevensdepot map met een E-mail uitnodiging gaat als volgt:
  1. Maak eventueel een nieuwe Gegevensdepotmap.

  2. Toon de E-mail uitnodiging in een H-scheiding of V-scheiding overzicht.

  3. Klik op de Abonneer op deze publicatie knop boven de berichtkop.

  4. Vanuit het pop-up menu kiest u een gegevensdepotmap. U kan alleen mappen kiezen waarvoor u de juiste schrijfrechten heeft om de gekozen gegevens te bewaren.

Resultaat: U heeft een abonnement op de map.

Privacy

De gegevens en enige verwijzingen die in deze webpagina zijn opgenomen worden met u gedeeld onder de aanname dat de eigenaar ervan ze rechtmatig aan u beschikbaar heeft gemaakt. Noch Open-Xchange, noch enige van zijn onderdelen of partners kan aansprakelijk worden gesteld voor de publicatie of herpublicatie ervan.

Ieder ongeautoriseerd gebruik of verspreiding van deze gegevens is verboden. Als u van plan bent deze gegevens op te slaan, te verwerken, of door te geven, zorg er dan voor dat u het recht heeft om dit te doen.

Bent u één van de personen die hier genoemd zijn, of bent u verantwoordelijk voor een bron die genoemd is op deze pagina en u bent het niet eens met de publicatie, stuurt u dan een E-mail met de URL (de koppeling) naar deze webpagina naar de uitgever van de gegevens:

Gegevens gepubliceerd door < > op < >

Het verversen van abonnementen gaat als volgt:
  1. Selecteer een contacten-, een kalender- of een gegevensdepotmap uit de mappenboom.

  2. Klik in het paneel op Sociaal > Verversen.

Opmerking: Deze functie is alleen beschikbaar als de geselecteerde map gegevens bevat uit een abonnement.

Zo verwijdert u een abonnement:
  1. Klik met de rechtermuisknop op een map en selecteer Eigenschappen De map eigenschappen worden getoond in het overzichtsscherm.

  2. Schakel naar het tabblad Inschrijvingen.

  3. Selecteer een abonnement onder Naam in het overzichtsscherm.

  4. In het paneelgebied Inschrijvingen klikt u op Verwijderen. Als u het compacte paneel gebruikt klikt u op Inschrijvingen > Verwijderen.

  5. In het bevestigingsdialoog klikt u op Ja.

8.7.3.1. Autorisatie met een bestaand account

Sommige bronnen vereisen authenticatie met een bestaand account om de gegevens te benaderen vanuit de groupware. In deze gevallen worden de volgende elementen getoond onder de naam van de gegevensbron:

  • de selectielijst Selecteer een bestaand account

  • de Nieuw account toevoegen... knop

Autorisatie met een bestaand account werkt als volgt:
  1. Klik op de Nieuw account toevoegen... knop. Het Nieuw account toevoegen scherm wordt geopend.

  2. Geef de naam voor het nieuwe account. Klik op OK. U zal worden doorverwezen naar de pagina van de dienstverlener.

  3. Volg de instructies op de pagina van de gegevensbron. Normaal gesproken geeft u uw inloggegevens op voor deze dienstverlener en geef toegang door de respectievelijke knop te klikken.

Resultaat: U zal doorverwezen worden naar de groupware software. De naam die u heeft opgegeven zal worden toegevoegd aan de selectielijst Selecteer een bestaand account. Het account voor deze gegevensbron kan op meerdere plekken in de groupware gebruikt worden.

8.7.4. Publiceren van gegevens

Privacy

Wanneer u deze publicatiefunctie gebruikt, bent u als de huidige eigenaar van de gegevens verantwoordelijk voor het zorgvuldig omgaan met privacy-regels en dat u zich aan de wettelijke verplichtingen houdt (zoals auteursrecht en privacyregels).

In het bijzonder wanneer u persoonlijke gegevens publiceert, bent u de verantwoordelijke partij volgens de Gegevensbeschermingswet (BDSG, Duitsland en WBP, Nederland) ofwel andere privacyregels van uw land.

Volgens Europese en andere nationale regels heeft u als verantwoordelijke partij zeggenschap over de levenscyclus van de gegevens en mag u geen persoonlijke gegevens publiceren of doorsturen zonder toestemming van de betreffende persoon.

Bezijden de wettelijke verplichtingen wil Open-Xchange u aansporen om extreem voorzichtig te zijn wanneer u omgaat met persoonlijke gegevens. Ga zorgvuldig na waar u persoonlijke gegevens opslaat en naar wie u ze doorstuurt. Zorg voor adequate toegangsbescherming door bijvoorbeeld deugdelijke wachtwoordbescherming te gebruiken.

Een map publiceren gaat als volgt:
  1. Selecteer een contactenmap of een gegevensdepotmap uit de mappenboom.guibutton

  2. Klik in het paneel op Sociaal > Publiceren.

  3. Kies de gewenste bestemming uit de Bestemming keuzelijst:

    • Als een contactenmap wordt gepubliceerd selecteer OXMF-contacten.

    • Als een gegevensdepotmap wordt gepubliceerd selecteer OXMF-gegevensdepot.

  4. Typ de naam van de publicatie (bijvoorbeeld uw naam) in het invoerveld Site.

  5. Om de layout van de gepubliceerde gegevens aan te passen kiest u een geschikt sjabloon uit de lijst Toepassen sjabloon. Meer informatie kan u vinden in 8.7.4.1: Aanpassen van het sjabloon.

  6. Om te voorkomen dat de URL door anderen wordt geraden vinkt u het vakje Encryptiecode toevoegen aan. Hierdoor wordt een willekeurige tekenreeks toegevoegd aan de URL zodat deze niet geraden kan worden.

  7. Klik in het paneel op Opslaan.

Resultaat: De map is gepubliceerd. Deze zal gemarkeerd worden in de mappenlijst getoond met het gepubliceerde map pictogram. Naast de URL staat een URL om toegang te krijgen tot de gepubliceerde map.

Tip: U kunt zelf ook gegevens publiceren door met de rechtermuisknop op een map te klikken en Publiceren te kiezen uit het Uitgebreid submenu.

Tip: U kan ook de wizard gebruiken om gegevens te publiceren. Meer informatie hierover kan u vinden in 8.2.12: Het gebruik van de Instellingen wizard.

Een E-mailbericht sturen met de publicatie URL gaat als volgt:
  1. Selecteer een publicatie onder Naam in het overzichtsvenster.

  2. Klik op de Stuur e-mail notificatie voor deze publicatie knop.

Resultaat: Het E-mail scherm opent. Het E-mailbericht bevat een URL voor het benaderen van de gepubliceerde map.

De manier waarop een publicatie geactiveerd of gedeactiveerd kan worden:
  1. Kies uit het contextmenu van een map Eigenschappen. Het overzichtsvenster toont de eigenschappen van de map.

  2. Schakel naar het tabblad Publicaties.

  3. In het overzichtsvenster onder Naam kunt u een publicatie in- en uitschakelen met de selectieoptie.

Tip: U kan uw publicaties ook in- en uitschakelen vanuit het overzichtsvenster. Meer informatie hierover kan u vinden in 8.7.5: Geabonneerde en gepubliceerde mappen beheren.

Het verwijderen van een publicatie:
  1. Klik met de rechtermuisknop op een map en selecteer Eigenschappen De map eigenschappen worden getoond in het overzichtsscherm.

  2. Schakel naar het tabblad Publicaties.

  3. Selecteer een publicatie onder Naam in het overzichtsvenster.

  4. In het Publicaties paneel klikt u op Wissen. Als u het compacte paneel gebruikt klikt u op Publicaties > Wissen.

  5. Click on Yes in the confirmation dialog.

8.7.4.1. Aanpassen van het sjabloon

De opmaak van de webpagina met uw gepubliceerde gegevens wordt bepaald door een sjabloon. Door deze sjabloon aan te passen verandert u de opmaakt van de webpagina. Als u het sjabloon ongewijzigd laat, wordt het standaardsjabloon gebruikt.

Om het sjabloon aan te passen zijn de volgende acties nodig:

  • Geen de naam van een sjabloonbestand op bij het publiceren

  • Download het sjabloon uit de persoonlijke map 'Gegevensdepot'.

  • Pas het sjabloon aan met een teksteditor

  • Schrijf het aangepaste sjabloon weer weg naar de 'Gegevensdepot'

Opmerking: aanpassen van een sjabloon vereist kennis van website-ontwerpen, met name van HTML en CSS. Als een slecht ontworpen sjabloon wordt toegepast, zijn uw gepubliceerde gegevens mogelijk niet langer zichtbaar.

Zo wordt een sjabloon aangepast:

  1. Klik met de rechtermuisknop op een map en selecteer Eigenschappen De map eigenschappen worden getoond in het overzichtsscherm.

  2. Schakel naar het tabblad Publicaties.

  3. Typ de bestandsnaam van het sjabloon in het veld Sjabloonnaam (optioneel).

  4. Klik in het paneel op Opslaan. Resultaat: uw persoonlijke map 'Gegevensdepot' bevat het sjabloon in de map OXMF-sjablonen. Het sjabloon heeft de naam die u in stap 2 heeft ingevoerd. Merk op: voordat u het sjabloon kunt zien, zult u de objecten opnieuw van de server moeten laden door op de knop Herladen in de titelbalk te klikken.

  5. Download het sjabloon uit het Gegevensdepot. Bewerk het sjabloon met een teksteditor. Informatie over de inhoud van het sjabloon wordt later in dit hoofdstuk behandeld.

  6. Sla het aangepaste sjabloon als nieuwe, huidige documentversie op in het Gegevensdepot.

Resultaat: de pagina met gepubliceerde gegevens wordt in een aangepast opmaak getoond.

Merk op: om de veranderingen te kunnen zien, moet de pagina opnieuw geladen worden.

Tip: u kunt het sjabloon ook direct bewerken door gebruik te maken van WebDAV.

Informatie over de sjabloonstructuur: een sjabloon is geschreven in HTML. Het bevat de volgende onderdelen:

  • Macro's

  • Paginaopmaak in XHTML

    • Opmaak gedefinieerd met CSS

    • HTML-inhoud

8.7.5. Geabonneerde en gepubliceerde mappen beheren

Om een overzicht te krijgen van de door u geabonneerde en gepubliceerde mappen kan u:

  • toon alle geabonneerde of gepubliceerde mappen op één pagina,

  • activeren of deactiveren van abonnementen en publicaties.

  • tonen van de geabonneerde of gepubliceerde gegevens van een map.

Om de functies voor het beheren van de abonnementen en publicaties te benaderen gaat u als volgt te werk :
  1. Klik op het Configuratie pictogram in de modulebalk.

  2. In mappenboom onder Mijn Sociale Instellingen klikt u opInschrijvingen of op Publicaties.

Resultaat: Het paneel toont de beheerfunctionaliteit voor Abonnementen en publicaties. Het linkerdeel van het overzichtsscherm toont de bestaande abonnementen en publicaties en het rechterdeel de eigenschappen van het geselecteerde item.

Om abonnementen of publicaties in en uit te schakelen gaat u als volgt te werk:
  1. In het paneelgebied Abonnementen of Publicaties kiest u een abonnement of een publicatie.

  2. Activeer of deactiveer het keuzevak in de Ingeschakeld kolom.

  3. Klik in het paneel op Opslaan.

Een abonnement of publicatie tonen in een map gaat als volgt:
  1. In het paneelgebied Abonnementen of Publicaties kiest u een abonnement of een publicatie.

  2. Rechts naast het paneel Map naam of Map locatie klikt u op een map.

Resultaat: De geabonneerde of gepubliceerde map wordt getoond.